crqsym

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

پیشگیری و کاهش خطرات اولویت ژاپنی‌ها در بحث زلزله

"یوکی هارو کوبا یاشی" امروز در نشست مشترک ایران با جایکا با موضوع "آسیب شناسی لرزه‌ای ساختمان و شریان‌های حیاتی" در دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مخاطرات طبیعی این کشور اظهار کرد: ژاپن در دهه‌های گذشته با انواع حوادث طبیعی مخرب مانند سیل، زلزله، توفان، سونامی و رانش زمین مواجه بوده که منجر به خسارت‌های انسانی، طبیعی و اقتصادی شده است.

وی با تاکید بر اینکه از سال 1960 تاکنون ژاپن تلاش کرده که روش خود را از اقدام‌های پاسخ‌محور به پیشگیری‌محور تغییر دهد، ادامه داد: بر همین مبنا تلاش‌های ما برای جلب مشارکت داوطلبان به صورت انفرادی و گروهی در غالب جوامع محلی شکل گرفت.

کوبایاشی اضافه کرد: علاوه بر این پس از زلزله عظیم سال 2011 ژاپن، این کشور تلاش کرد تا اقدام‌های مرتبط با ارزیابی و مقابله با مخاطرات را بر اساس ایده کاهش مخاطرات تقویت کند.

وی خلطر نشان کرد: فراتر از اینها، ژاپن نقش کلیدی در تدوین سند بین‌المللی "کاهش مخاطرات" در سومین کنفرانس بین‌المللی در شهر سندای ژاپن داشت.

وی تاکید کرد: بر این اساس سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن نیز در کنار سایر دستگاه‌های ذیربط تمام توان خود را به کار گرفته است تا در اجرای سند سندای در حوزه‌های پیشگیری و کاهش خطرات، آماده‌سازی، پاسخ، بازسازی و بازتوانی همکاری کنند.

رییس دفتر جایکا با بیان اینکه این سازمان اولویت را به پیشگیری و کاهش خطرات داده و معتقد است که سرمایه‌گذاری برای کاهش مخاطرات طبیعی با هدف تقویت تاب‌آوری اولویت نخست همه اقدام‌ها در حوزه مدیریت بحران است.

کوبایاشی ادامه داد: جایکا در سال‌های گذشته همکاری همه‌جانبه‌ای با سازمان‌های متولی در ایران و تهران در زمینه مدیریت بحران داشته که از آن جمله می‌توان به همکاری‌های گسترده با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از سال 1998 تاکنون اشاره کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، جایکا همکاری نزدیک با وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و سازمان مدیریت بحران کشور را با هدف کاهش خطرات در ایران ادامه خواهد داد.

5656

منبع
۳۰ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۸ را بشناسید

سِر گرگوری وینتر، از "نمایش فاژ" برای تولید داروهای جدید استفاده کرده است. نمایش فاژ که روشی آزمایشگاهی برای مطالعه پروتئین-پروتئین، پروتئین-پپتاید و پروتئین-دی‌ان‌ای با باکتریوفاژها(ویروس‌هایی که باکتری‌ها را آلوده و مبتلا می‌کنند) است، امروزه پادتن‌هایی تولید می‌کند که می‌توانند سموم را خنثی کنند و  بیماری‌های خودایمنی و سرطان متاستاتیک را درمان کنند.

باکتریوفاژها (باکتری‌خوارها) یا به اختصار فاژها، ویروس‌هایی هستند که به باکتری‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. این ویروس‌ها برای باکتری‌ها اختصاصی هستند و نمی‌توانند به یوکاریوت‌ها حمله کنند.

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۸ را بشناسید

جرج اسمیت نیز این روش "نمایش فاژ" را توسعه داده است، به گونه‌ای که پروتئین‌های بیشتری قابلیت تولید دارند.

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۸ را بشناسید

فرانسیس آرنولد هم نخستین تکامل هدایت شده آنزیم‌ها را رقم زده است که پروتئین‌هایی هستند که واکنش‌های شیمیایی را سرعت می‌بخشند. این آنزیم‌ها که از طریق تکامل هدایت شده تولید می‌شوند، برای تولید همه چیز از سوخت‌های زیستی گرفته تا داروهای مختلف استفاده می‌شوند.

برندگان نوبل شیمی ۲۰۱۸ را بشناسید

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده باشند. اگرچه وصیت‌نامه نوبل، بنیانگذار این جوایز بود اما طرح او کامل نبود و به دلیل پاره‌ای موانع ۵ سال طول کشید تا بنیاد نوبل تأسیس شود. در ۱۰ دسامبر سال ۱۹۰۱ نخستین جوایز نوبل اهدا شد.

 

 

 

5656

منبع
۲۹ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

راهکار جدید محققان ایرانی و کره‌ای برای افزایش شارژپذیری باتری‌های لیتیومی

جامعه مدرن امروزی به‌ منظور به حداقل رساندن آلودگی‌های زیست‌محیطی، در فاز گذر از سوخت‌های پایه کربنی و جایگزینی آنها با انرژی‌های پاک قرار دارد. از این‌ رو استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیری نظیر باد، خورشید و آب در دستور کار قرار گرفته است؛ این در حالی است که انرژی استخراج‌ شده از این منابع را باید به نحوی ذخیره کرد. بنابراین همگام با پیشرفت فناوری در عرصه تجهیزات تبدیل انرژی‌های طبیعی به انرژی الکتریکی، پیشرفت فناوری در حوزه تجهیزات ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی، اجتناب‌ناپذیر است.

دراین‌بین، باتری‌های قابل شارژ تجهیزاتی هستند که قادرند این وظیفه را به‌خوبی انجام دهند. بر این اساس محققان دانشگاه تهران با همکاری پژوهشگرانی از کشور کره جنوبی در پروژه مشترکی که اجرایی کردند، راهکاری برای بهینه سازی آندها با استفاده از فناوری نانو ارائه کردند.

صفا حقیقت شیشوان، مجری طرح با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در باتری‌های لیتیوم-یون و سدیم-یون گفت: از این رو هدف ما از انجام این پژوهش افزایش ظرفیت این نوع باتری‌ها و توسعه آنها برای کاربردهای متنوع از جمله خودروهای الکتریکی بوده است.

وی ادامه داد: آندهای نانوساختار بهینه‌شده در این طرح، ظرفیت و طول عمر باتری‌های لیتیوم-یون و سدیم-یون را افزایش می‌دهند. همچنین به دلیل استفاده از روشی آسان در تولید این آندها، هزینه تولید نهایی باتری کاهش می‌یابد.

این محقق اضافه کرد: به دلیل پایین بودن ظرفیت تئوری گرافیت در باتری‌های لیتیم-یون تجاری کنونی و همچنین گستردگی استفاده از این نوع باتری‌ها مانند تلفن همراه و لپ‌تاپ، استفاده از گزینه‌های جدید به‌ عنوان الکترود آند باتری‌های لیتیوم-یون ضروری به نظر می‌رسد. ازاین‌رو، تحقیقات گسترده‌ای در کشورهای پیشرفته در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته مجری طرح عناصری مانند "سیلیسیم"، "فسفر"، "قلع" و "ژرمانیم" می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای گرافیت باشند. فسفر سیاه به دلیل دارا بودن خواص جذابی مانند ظرفیت بالا، هدایت الکتریکی قابل‌قبول، قیمت مناسب و ساختار لایه‌ای شبیه گرافیت می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای این منظور به شمار ‌رود.

حقیقت شیشوان در خصوص نتایج حاصل از این پژوهش گفت: فسفر به‌طور ذاتی دارای خاصیت آب‌گریزی است و در این پژوهش با به‌کارگیری یک استراتژی بسیار ساده، سطح بیرونی فسفر را تا حدودی دارای خاصیت آب‌دوستی کردیم. این خاصیت موجب شد پیوندهای شیمیایی محکمی بین فسفر، نانولوله‌های کربنی و چسب‌ها ایجاد شود و متعاقب آن تغییر حجم شدید فسفر حین چرخه‌های شارژ و تخلیه که به 300 تا 500 درصد می‌رسد، شدیدا محدود شود.

وی ادامه داد: این بهینه‌سازی موجب شد تا نیم سل لیتیوم-یون بیش از 400 سیکل (پنج ماه) و نیم سل سدیم-یون بیش از 200 سیکل در چگالی جریان 500 میلی‌آمپر بر گرم با پایداری بالا و ظرفیت تخلیه بسیار عالی کار کند.

این پروژه از سوی صفا حقیقت شیشوان و محبوبه نظریان سامانی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه یانسی کره جنوبی و پروفسور سید فرشید کاشانی بزرگ عضو هیأت علمی و دکتر مسعود نظریان سامانی محقق دانشگاه تهران اجرایی و نتایج آن در Journal of Materials Chemistry A با ضریب تأثیر 9.931 به چاپ رسیده است.

 

5656

منبع
۲۷ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

رویت گوشی OnePlus ۶T در بنچمارک گیک بنچ

شرکت وان پلاس در تاریخ 30 اکتبر به صورت رسمی از گوشی هوشمند جدید خود رونمایی می کند. تا به امروز شاهد انتشار گزارش ها و شایعات زیادی در رابطه با گوشی وان پلاس 6T بودیم.امروز گوشی OnePlus 6T در بنچمارک Geekbench رویت شده است. قدرت این محصول را پردازنده 8 هسته ای کوالکام اسنپدراگون 845 تامین می کند. دستگاه موجود در گیک بنچ از 8 گیگابایت رم بهره می برد؛ با این حال شرکت وان پلاس این گوشی هوشمند را در نسخه ای مجهز به 6 گیگابایت رم نیز روانه بازار می کند.این محصول شرکت وان پلاس دارای سیستم عامل پیش فرض اندروید 9 است که از رابط کاربری Oxygen OS 9.0 بهره می برد. گوشی OnePlus 6T در بخش تک هسته ای موفق به کسب امتیاز 2510 و در بخش چند هسته ای امتیاز 8639 را کسب کرده است.
گوشی OnePlus ۶T در بنچمارک گیک بنچ رویت شد
امتیازهای به دست آمده توسط گوشی وان پلاس 6 تی تفاوت چندانی با گوشی وان پلاس 6 ندارد. این محصول اولین گوشی هوشمند وان پلاس محسوب می شود که از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می برد.بر اساس شایعات منتشر شده در فضای مجازی، گوشی هوشمند جدید شرکت وان پلاس به نمایشگر 6.4 اینچی با فناوری AMOLED مجهز می شود. این دستگاه در نسخه های مختلف با 64/128/256 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار خریداران قرار می گیرد.گوشی OnePlus 6T از دوربین اصلی دوگانه بهره می برد. وان پلاس برای ثبت تصاویر سلفی کاربران در جلوی این دستگاه یک سنسور 24 مگاپیکسلی را در نظر گرفته است. از دیگر مشخصات این گوشی هوشمند می توان به باتری 3700 میلی آمپری ساعتی اشاره کرد.منبع
۲۶ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

قیمت گوشی‌های هواوی میت 20 و میت 20 پرو فاش شد

در ادامه‌ی فاش‌شدن‌های پی‌در‌پی درباره‌ی مشخصات و ویژگی‌های گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو، این‌بار شاهد لو رفتنِ قیمت‌ پرچمداران هواوی هستیم.

منبع
۲۵ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

گوگل سومین نسل از کروم‌کست را با تغییرات جزئی معرفی کرد

گوگل در حالی سومین نسل از کروم‌کست را معرفی کرده که شاهد تغییرات چندانی در مقایسه با نسل پیشین نیستیم.منبع

۲۴ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

گوشی تاشوی W2019 سامسونگ به زودی عرضه می‌شود

با توجه به گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌رسد که گوشی تاشوی جدید سامسونگ با نام W2019 به زودی عرضه خواهد شد و به احتمال زیاد همانند همتای سال قبل خود در انحصار بازار چین خواهد بود.منبع

۲۳ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

درمان ملانوم با نوعی آنتی‌بیوتیک موجود

در روند درمان ملانوم، گاهی اوقات سلول‌های تومور سرطانی در برابر داروهای ضد سرطان مقاوم می‌شوند. به همین خاطر در یک بررسی جدید به این موضوع پرداخته شده که آیا مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند به درمان بهتر این نوع سرطان کمک کند؟ملانوم نوعی سرطان پوست و یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در افراد جوان است. بسیاری از موارد ابتلا به این نوع سرطان قابل درمان است اما ضرورت دستیابی به موثرترین روش‌های درمانی ممکن وجود دارد.در تومورهای ملانوم سلول‌ها متفاوت هستند. برخی از این سلول‌ها به شدت در برابر داروهای موجود سرطان آسیب‌پذیر بوده درحالیکه برخی از آن‌ها به سرعت به داروهای موجود مقاوم می‌شوند و به رشد و گسترش تومور کمک می کند.پیش از این متخصصان در بررسی‌های خود به این نکته دست یافته بودند که سلول‌های مقاوم در برابر درمان، سطح بالایی از یک نوع آنزیم به نام ALDH1 تولید می‌کنند.متخصصان با در نظر گرفتن این نکته به دنبال یافتن روش‌هایی برآمدند تا روند تولید ALDH1 را متوقف کنند و تمامی سلول‌های ترشح کننده سطح بالایی از این آنزیم را از بین ببرند.

گروهی از متخصصان انگلیسی روی نوعی آنتی‌بیوتیک موسوم به nifuroxazide تمرکز کردند. این دارو معمولا برای درمان اسهال و التهاب روده بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.در این بررسی متخصصان نمونه‌های ملانوما را به موش‌های آزمایشگاهی پیوند زده و آن‌ها را با داروی nifuroxazideتحت درمان قرار دادند. همانطور که انتظار می‌رفت داروی آنتی بیوتیک، سلول‌های سرطانی که بالاترین سطح تولید آنزیم ALDH1 را داشتند از بین برد اما به دیگر انواع سلول‌ها آسیبی وارد نکرد.به گزارش مدیکال نیوز تودی، در مرحله بعدی، تومورها را با داروهای استاندارد سرطان تحت درمان قرار دادند که در نهایت تعداد سلول‌های تولید کننده سطح بالای ALDH1 افزایش پیدا کرد و در برابر آنتی بیوتیک nifuroxazideآسیب‌پذیرتر شدند.این متخصصان می گویند: اگر در مطالعات بعدی نیز نتایج مشابه حاصل شود ما می توانیم از ترکیب این آنتی بیوتیک با داروهای سرطان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی خطرناک تر بهره بگیریم.
منبع
۲۲ مهر ۹۷ ، ۲۲:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

تلاش سازندگان موبایل برای ارایه صفحه‌نمایش بزرگ و بی‌حاشیه

اخیراً رقابت جدیدی بین سازندگان گوشی‌های هوشمند برای رسیدن به نسبت صفحه‌نمایش به بدنه بالاتر و حاشیه‌های باریک‌تر در گرفته است. این رقابت حالا تنها شامل گوشی‌های پرچم‌دار نبوده و به مدل‌های ارزان‌تر نیز رسیده است.0
به‌دنبال همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند به عنوان یکی از ضروری‌ترین ابزارهای زندگی روزمره، سبک زندگی مردم هم عوض شده است تا با استفاده از اینترنت موبایلی دسترسی گسترده‌تر به محتوای دیجیتال وجود داشته باشد. بررسی اجمالی این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد سبک زندگی مردم تحت تاثیر نسل جدید گوشی‌های هوشمند تغییر کرده است و تولیدکنندگان بزرگ این قبیل محصولات در نظر دارند با تاکید بیشتر بر نمایشگر دستگاه، به نیاز کاربران پاسخ دهند.نمایشگر گوشی از جمله بخش‌هایی است که طی یک دهه گذشته بیشترین تغییرات را دید. سال 2005 میلادی که گوشی هوشمند نخستین گام‌های خود را برای معرفی شدن طی می‌کرد این امکان برای کاربران فراهم شده بود تا یک نمایشگر لمسی و رنگی با اندازه 3 تا 3.5 اینچ در اختیار داشته باشند.این روزها بیشتر شرکت‌های دنیا تاکید بر تولید گوشی‌های هوشمند با نمایشگر بزرگ دارند و طبق تحقیقات دستگاه‌های موبایلی با نمایشگر 5 تا 5.5 اینچ، و 5.5 تا 6 اینچ بیش از هر زمان دیگر محبوب می‌شوند و طبق آخرین گمانه‌زنی‌های این مرکز تحقیقاتی، در سال 2021 میلادی به ترتیب 731.4 و 749.3 میلیون دستگاه از این گوشی‌ها فروخته خواهد شد.گاهی ابعاد گوشی بزرگ‌تر می‌شود در نتیجه کار کردن با گوشی به خصوص کار کردن با یک دست با چنین گوشی‌ سخت است بنابراین یکی دیگر از معیارهایی که این روزها در زمینه اندازه نمایشگر گوشی‌های هوشمند مورد توجه قرار می‌گیرد، محاسبه نسبت طول به عرض نمایشگر است.تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با تنظیم تناسب نمایشگر این امکان را در اختیار دارند تا بدون افزایش اندازه بدنه حجم گسترده‌تری از سطح روی دستگاه را به صفحه نمایش اختصاص دهند ، بیشتر گوشی‌های هوشمند امروزی بر اساس استاندارد 18:9 ساخته می‌شوند و به عبارت دیگر نسبت طول به عرض نمایشگر آنها دو برابر است تا فقط یک لبه باریک اطراف نمایشگر آنها را بپوشاند و زیر نمایشگر هیچ گونه کلید سخت‌افزاری وجود نداشته باشد. گوشی اوپو Find X نسبت صفحه‌نمایش به بدنه 93.8 درصدی خواهد… گوشی Vivo NEX A با اسنپ‌دراگون 710 و صفحه‌نمایش بدون حاشیه… با وجود این‌که در گوشی‌هایی مثل آیفون 10 اپل، پی ۲۰ پرو هواوی و گلکسی اس ۹ سامسونگ می‌توانید صفحه‌نمایش کم‌حاشیه پیدا کنید اما این ویژگی کمتر به گوشی‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی‌تر آمده است. با این‌حال اخیراً شرکت‌هایی مثل هواوی، آنر و سامسونگ محصولاتی با صفحه‌نمایش کم‌حاشیه اما قیمت مناسب نیز عرضه کرده‌اند.یک گوشی هوشمند جدید که بر اساس استاندارد 18:9 طراحی شده است نمایشگر بلندتر با لبه‌های باریک‌تر را در دو طرف بدنه ارایه می‌دهد و در قسمت بالا و پایین نمایشگر هم یک لبه باریک برای تعبیه حسگرها در نظر گرفته شده است.بیشتر اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی به صورت پیش‌فرض به صورت عمودی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند تا کاربر به همه بخش‌های آنها دسترسی داشته باشد. زمانی که شما بر اساس استاندارد 18:9 یک نمایشگر بلند را در اختیار گرفته‌اید این امکان وجود دارد تا بتوانید حجم گسترده‌تری از اطلاعات منتشر شده در صفحه را مشاهده کنید.این مسئله به آن معنی است که با حرکت صفحه به بالا شما می‌توانید تمام محتوایی را که اپلیکیشن یا سایت مربوطه برای شما در نظر گرفته است در اختیار داشته باشید.یکی دیگر از مزایایی که نسل جدید نمایشگرهای موبایلی با حاشیه‌ باریک در اختیار کاربر می‌گذارد، سازگاری بالای این نمایشگرها با هدست‌های واقعیت مجازی (VR) است. زمانی که شما از این هدست‌ها استفاده می‌کنید نمایشگر گوشی هوشمند شما می‌توانید تصویر یکپارچه و کاملی را در مقابل چشمان شما به نمایش بگذارد.با این توضیحات، به نظر شما انتخاب یک دستگاه گوشی هوشمند با نمایشگری که سطح روی دستگاه را تا این اندازه پوشانده است گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود؟منبع
۲۰ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym

دستور خرید ارز توسط بانک‌های مجاز ابلاغ شد [به‌روزرسانی: قیمت خرید ارز بانک مشخص نیست]

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پی امتناع صرافی‌ها از خرید ارز در اطلاعیه‌ای از کلیه‌ی بانک‌های مجاز به عملیات ارزی خواست نسبت به خرید ارز مردم اقدام کنند.

منبع
۱۹ مهر ۹۷ ، ۰۱:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
crqsym crqsym