همراه اول در مردادماه ۹۷ و همراه با جشن تولد ۲۴ سالگی خود کمپین جدیدی را با نام مثل اول آغاز کرده است. این کمپین در راستای مسئولیت اجتماعی همراه اول به فعالیتهای خیرخواهانه میپردازد.0
همراه اول به عنوان قدیمیترین اپراتور تلفن همراه کشور حالا همزمان با جشن تولد ۲۴ سالگی خود کمپین مثل اول را راهاندازی کرده است. این کمپین که میتوانید آن را با هشتگ #مثل_اول در شبکههای اجتماعی دنبال کنید اقدامات خیرخواهانهای را در راستای مسئولیتهای اجتماعی شرکت انجام میدهد.اما پیش از آشنایی با کمپین مثل اول خوب است کمی بیشتر راجع به مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای فعال در حوزه آیتی بدانیم.
مسئولیت اجتماعی در واقع مجموعهای از وظایف و تعهدات شرکتهاست که آنها بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکنند انجام دهند. در واقع انجام این فعالیتها فراتر از منافع شرکتهاست و یک نوع مسئولیت در برابر اجتماعی است که که هر سازمان در آن فعالیت میکند.با افزایش روزافزون اثرگذاری شرکتهای بر محورهای تشکیلدهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست» مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها یا CSR ظهور کرده است. از آنجا که شرکتها از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی جامعهای که در آن فعالیت میکنند استفاده میبرند در مقابل آن مسئول هستند. در نگاه جدید در دنیای مدیریت مسئولیت شرکتها دیگر فقط به افزایش سود سهامداران ختم نمیشود.شرکتهای حوزه فناوری و ICT با فعالیتهای گسترده خود بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر روی جامعه، اقتصاد و محیط زیست تأثیرگذار هستند. به همین دلیل انتظار از این شرکتها این است که بخشی از درآمد خود را برای بهبود این محورها در راستای مسئولیت اجتماعی بهکار گیرند.برخی از تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای شرکتهای حوزه ICT شامل تأثیر روی محیط زیست از طریق تولید پسماندهای الکترونیک و ارتعاشات الکترومغناطیس، جذب سرمایههای خصوصی و دولتی و کسب مجوزها و انحصار خدمات مختلف است. گستره مخاطب عظیم این شرکتها خصوصاً شرکتهای مخابراتی مسئولیتهایی از بابت فرهنگسازی را نیز متوجه این شرکتها کرده است. به همین دلیل انتظار میرود شرکتهای فعال در این حوزه نیز با توجه به حجم فعالیتهای خود در زمینه مسئولیت اجتماعی فعال باشند.کمپین مثل اول اولین فعالیت همراه اول در راستای مسئولیتهای اجتماعی نیست. همراه اول در وبسایت خود و در راستای تحقق چشمانداز تبدیل شدن به «محبوبترین شرکت ایرانی» محورهای هشتگانهای برای مسئولیت اجتماعی خود در نظر گرفته است:۱. خیریه: اقداماتی که با هدف کمک به نیازمندان و بیماران انجام میشوند.۲. رفتارهای حامیانه: حمایت (اعم از حمایت مالی، اطلاعرسانی، هدیه و …) از فعالیتهایی که توسط سایر مجموعهها (شرکتها، سازمانها، نهادها و …) انجام میشوند.۳. محیط زیست: اقداماتی که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام میشوند.۴. اشتغالزایی: اقداماتی که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به ایجاد فرصتهای شغلی میشود. همراه اول از اولین مودم ارتباطی اینترنت اشیا کشور در شبکه… تا 100 گیگابایت اینترنت رایگان همراه اول بمناسبت 24 سالگی… ۵. مشتریمداری: اقداماتی که در راستای پاسخگویی به انتظارات مشتریان انجام میشوند.۶. سلامت و بهداشت: اقداماتی که با هدف گسترش سلامت و بهداشت انجام میشوند.۷. فرهنگسازی: اقداماتی که با هدف ارتقای فرهنگ در زمینههای مختلف انجام میشوند.۸. آموزش: اقداماتی که با هدف ترویج و گسترش آموزش انجام میشوند.برخی از فعالیتهای مهم همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت به شرح زیر است:·